lørdag den 26. januar 2013

Dag 13 - Fuldmåne


Det var helligdag igen og alle drengene, undtagen to som var syge, tog ud til et tempel for at bede og have noget lærdom indenfor buddhisme som jeg forstod det. De er alle klædt i hvidt og er der fra 6 morgen til ca. 6 aften.
Jeg kedede mig bravt, så lavede lidt sjov med de to drenge som var tilbage. Jeg hentede min hårvoks, og jeg fedtede den enes hår ind så han kunne lave en hanekam, det syntes de begge var utrolig sjovt, jeg tror ikke de havde prøve voks før eller rigtig set andre bruge det. De havde set nogle billeder på min mobil hvor jeg havde den afbleget hanekam, så de spurgte ind til om det var normalt i Danmark osv.. Det var faktisk rart at vi ikke var flere, det var meget mere overskueligt at få kontakt og holde kontakten når der ikke er 10 andre som kommer løbende omkring en.
Da vi var færdige med at lege med voks, tænkte jeg at jeg ville træne lidt med drengene, bare for at lave et eller andet. Så jeg spurgte hvor mange armbøjninger de kunne tage, og vi tog dem sammen, og jeg forklarede hvordan man trænede de forskellige muskelgrupper, bare sådan løst med triceps, biceps og brystet. Vi fandt nogle sten og fik lavet lidt sjov med dem også, så det var godt at få svedt lidt igennem pga. andet end varmen. Det syntes de var mega sjovt og de kunne godt lide at de kunne mærke det i deres muskler, jeg tror ikke de træner på den måde hernede pga. varmen og sådan. Altså ikke drengene for de træner jo aldrig, men sådan i al almindelighed.

Lidt i fem tog vi ud til et lille tempel ca. 2 km væk, det var en rask gåtur i eftermiddagssolen, jeg havde heldigvis husket solcremen for ellers var jeg nok blevet list krebs af den tur. På turen derhen fulgte ”vores” hunde med os hele vejen, på trods af morens utallige forsøg på at skræmme dem hjem af, hun tog sågar en stor gren ned fra et træ og slog ud efter dem, men de ville åbenbart med. Det lille tempel var et lille rum i et toværelses ”hus”. Munken som boede i det andet rum, tror jeg, viste os lidt rundt og viste os en stor sten som han fortalte at Buddha havde siddet på. Med min meget begrænset viden og den gebrokne oversættelse af Dilani, vil jeg lade tvivlen komme mig til gode og er da glad ved tanken om at jeg har set hvor Buddha har været og siddet en gang for mange år siden.
Det andet af de to templer lå endnu tættere på hjemmet, og var en del større. Der var en decideret bygning hvor man kunne tilbede Buddha, det var nærmest bare et frit stort rum uden vinduer. Bag ved den bygning var der en kæmpe sten eller klippe er nok en mere korrekt beskrivelse, som man kunne klatre op på, og se ud over området. Det var utrolig smukt og havde det ikke været fordi at solen nærmest var gået ned så kunne man se rimelig lang omkring. Det er bestemt ikke sidste gang jeg tager derhen.

Dagen før havde jeg prøvet at udarbejde noget engelsk ekstra undervisningsmateriale til drengene, som jeg tænkte at vi kunne lave efter deres normale skole. Det gjorde jeg i samarbejde med Chathu, som jeg tror, bliver en god makker, da jeg virkelig har brug for en som kun sproget da drengene ikke rigtig forstå engelske sætninger. Og Chathu vil gerne blive lærer i fremtiden og er meget hug på også selv at lære sproget bedre. Så håber jeg også at hun kan lære mig nogle ting, for vi skal jo oversætte frem og tilbage med grammatik og længere sætninger, så jeg kan forhåbentligt lære en del der selv.
Dette førte jeg videre ved at teste deres niveau i går ved at vise dem engelske bogstaver og simple ord og se om de kunne genkende dem. Næsten eller kunne hele alfabetet, men næsten ingen kunne selv de simpleste ord. Det må være selve udtalen af bogstaver, stavelser og ord der er der hvor problemet ligger som udgangspunkt. Så jeg tog fat i Chathu og spurgte om hun ville hjælpe mig, med at finde udtalelser på Sinhala som svarer overens med engelske stavelser, så kunne sammenligne på den måde. Dette så jeg nemlig engelsklæreren gøre til 3. klasses eleverne på den store skole og det giver fin mening, specielt når de ingen reference har til det latinske alfabet overhoved.
I dag tænkte jeg ikke så meget over det til en af drenge sagde ”Sir”, mens han pegede på tavlen jeg havde brugt dagen før. Jeg tænkte hvorfor ikke og opstillede en typisk nem grammatik opgave (I am, you are, he is), bedte dem udfylde de korrekte ord de korrekte steder i sætningen. Det gik fint, og Chatuh hjalp med forklaring og tilføjede at de jo kunne oversætte det også. Det var en skide god måde at smide små opgaver ud i rummet på, og tror helt sikkert at vi vil fortsætte på den måde så ofte jeg/vi kan slippe af sted med det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar