onsdag den 30. januar 2013

Dag 16 - Skole og endelig kom elektrikeren


Fik mit skema på den større skole i dag, og det så ud til at jeg ”kun” har tre forskellige klasser og ingen af dem er 10. eller 11. klasser. Jeg var også så uheldig at jeg har to timer om torsdagen hvor jeg ikke har noget at lave, aner ikke hvad jeg skal lave mellem 10 og 12 i Sri Lanka ude på landet. Og jeg ved ikke om jeg ”kan” tage min bærbare med og arbejde på den, det kan være at jeg ikke kan lægge den et sikkert sted når jeg så skal have time.
Jeg hjalp til i IT timen, hvor eleverne skulle lave en simpel forside til noget projekt. Der sad en 4 drenge for sig selv ved en maskine som var 5 år ældre end de andre, og jeg spurgte læreren om hvorfor de ikke også lavede forsider. Hun sagde at for det første ventede de på at der var plads ved de nyere maskiner, som rent faktisk havde Office på, og fordi de ikke kunne håndtere hverken mus eller tastatur særlig godt så de skulle øve sig. 5 drenge ved en maskine, klart de fik øvet sig. Så jeg spurgte om jeg ikke kunne lave en time med dem hvor de kunne have en maskine hver og taste nogle simple ting ind så de kunne vænne sig til at bruge maskinen og lære de engelske bogstaver bedre at kende. Mange af eleverne på begge skoler, for ikke at sige alle, har svært ved at genkende de engelske/latinske bogstaver så det er noget jeg virkelig gerne vil øve med så mange som muligt.
Der var ”heldigvis” en lærer som var fraværende den dag så jeg holdte en time med fire unge drenge i noget tastning på computer. Jeg tog udgangspunkt i blindskrivning som jeg kan huske at min skole havde timer i, og tænkte at hvis de fik kørt nogle bogstaver igennem stille og roligt lidt af gange, kunne de måske begynde at huske dem. Det gik sådan okay, der var én af dem, som også bor på hjemmet, som var rimelig god efter lidt træning og kunne faktisk taste rimelig hurtigt og korrekt da vi måtte slutte. Men de tre andre havde stadig svært ved nogle bogstaver og det så ikke ud til at de blev bedre. Men jeg tror der er håb for en af de tre, og ja som læreren sagde, kunne de to andre heller ikke genkende tegn på deres eget sprog så jeg skulle ikke føle det som det største nederlag.

Der kom nogle gutter forbi i en ladvogn som skulle trække nogle ledninger til el, og jeg så mit til lige at høre om de ikke kunne se på det relæ som slog ud hele tiden. Da de kørte kom Dilani glad over til mig og sagde at de havde lavet et eller andet så nu skulle det virke. Jeg tænkte ”helt sikkert” og måtte lige se om de havde skiftet den eller hvad der havde været galt. Jeg finder så ud af at de har taget den fra og at den del som slog ud sidder nu uden nogle ledninger i sig, og går ud fra at de har lavet noget smart med de ledninger som så sad i den før. Nu er jeg ikke ekspert, men jeg går da ud fra at den sad der for en grund og jeg vil nu nødig vågne op til ild i hele hytten fordi der er gået noget overspænding i lortet, men lad os nu se om det ikke bare er mig som tænker for meget over sådanne ting.

Da vi skulle spise, så jeg til min glæde at de havde fået hentet brød til alle, som vi så skulle have i stedet for ris. Det var meget tiltrængt og jeg var meget glad for at Dilani og de to andre havde tænkt på mig og gjort det for at glæde mig. Jeg fik jo ris morgen, middag og aften, så noget andet end ris var bare luksus og jeg blev da også meget mæt den aften. Plus de havde købt ananas marmelade, det smagte herre godt, har ikke fået eller set det før men kan da varm anbefale det.
Under middagen snakkede vi også om min dårlige søvn, og om mine mange myggestik. Moren sagde at hende myggenet ikke var så hullet som mit og vist nok også lidt større, så vi byttede.

Efter aftensmaden hoppede pigerne og jeg ned i computerrummet for at forberede nogle opgaver og Dilani, som er noget manager/forstander lige nu, skulle lave noget regnskab. Jeg skulle lave min liste af engelske ord færdig som Chatuh så skulle finde ord på Sinhala som havde samme udtale, for at drengene på den måde måske kunne blive bedre til at udtale og finde de rigtige bogstaver når de skulle stave og udtale engelske ord.
Chatuh spurgte om jeg ikke ville vise hende det jeg lavede med de unge på skolen, så hun også kunne øve sig i at skrive på tastaturet. Så jeg kørte nogle af de samme ting igennem med hende og hun var sku meget god. Som man nok kan forestille sig, er det meget sjovere at undervise nogen som rent faktisk er interesseret og gerne vil lære. Så hun kan nu a til l, altså den midterste række på tastaturet og vi arbejder videre i løbet af ugen med resten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar